Suomen rautatieliikenne
Suomen rautatieliikenteen historia:
Suomen ensimmäinen rataosuus rakennettiin Helsingin ja Hämeenlinnan välille 31. tammikuuta 1862, josta tuli myöhemmin suomen päärata. Myöhemmin rataa jatkettiin Tampereelle ja siitä pohjoiseen päin.
Junatyypit:
1950 luvun lopulla höyryjunat korvattiin lättähattu-kiskobusseilla. Nykyisin on suomessa käytössä Allegro kulkee suomen ja venäjän välillä ja sillä pääsee nopeasti ja vaivattomasti matkustamaan maiden välillä. InterCity kulkee kaikkialla suomessa kaupunkien ja asutuskeskusten välillä.
Pendolino junat kulkee isojen kaupunkien välillä ja sillä on vähemmän pysähdys paikkoja kuin muilla junilla ja on sen takia nopeampi. Pikajunat ovat perinteisiä junia, jotka liikkuvat pitkillä etäisyyksillä sekä Etelä-Suomen taajamissa.Taajamajunat on veturivetoisia junia, sähkömoottorijunia ja kiskobusseja, ne kulkevat lyhyitä matkoja asutuskeskusten välillä ja pysähtyvy pienilläkin väli asemilla. Taajamajunat merkitään H-tunnuksella.
Vammaismatkustajat junassa ja asemilla:
Vammaismatkustajille on vammaispalvelullisia junia, joissa on matala lattia, joihin pääsee esteettömästi pöyrätuolilla sisälle sekä ulos. Junien palvelu vaunuissa on pyörätuoli paikat ja inva vessat mihin pääsee hyvin pyörätuolissa. Uusissa junissa on paremmat palvelut vammaisille kuin vanhemmissa. VR-asiakaspalvelu keskuksesta voi tiedustella avustamispalveluita, jos ei pysty omin avuin liikkumaan junaan tai pois. Useilla rautatie asemilla on parkkipaikoilla inva parkit. Lipun myynti tiloissa on huomioitu estoton liikkuminen ja lipunmyynti automaatit ovat vammaisten ja pyörätuolimatkustajien ulottuvissa.
Kestävä kehitys junaliikenteessä:
Kestävää kehitystä junaliikenteessä edistetään monipuolisimmilla kulkureiteillä ja hinta laatu suhteen pitämisellä asiakkaille mieluisena.
Palvelut asemilla ja junissa:
Useissa rautatie asemissa on aseman yhteydessä pysäköinti mahdollisuus omalle autolle, taksitolppa, wc-tilat, lippuautomaatti, lipunmyynti piste sekä ravintola / kahvila. Junien palvelut vaihtelevat junasta riippuen. Pitkien matkojen junissa peruspalveluina on ravintola vaunu,kärrymyynti, työskentelyhytit, panttilukittavat matkatavaralokerot, torkkuvaunuja, allergia hytit, lemmikkipaikkoja, perhehytti, leikkipaikka, polkupyöräpaikat, suksipaikat, lastenvaunu tila, matkustajainfo infomonitoreissa, hattuhylly matkatavaroille, WiFi verkko, wc, pistokkeet latureille ja muille elektroniikalle, ilmastointi. Vammaisille on invanostin, pyörätuolipaikat, pyörätuolipaikkojen vieressä olevat sähköpistokkeet, inva wc sekä istuinnumerointi sokeankirjoituksella.
Lipun myynnin eri ostotavat:
VR mobiilista voi ostaa kaukoliikenteen lippuja sekä lemmikki- ja polkupyöräpaikkoja. VR mobiilista ostaessa se maksetaan kortilla ja sieltä saa ostettua lipun 04.00-01.30 välisenä aikana.
VR:n verkkokaupasta voi ostaa kaukoliikenteen lippuja, lähiliikenteen sarja- ja kausilippuja ja venäjän liikenteen lippuja. Maksun voi suorittaa verkkopankin kautta taikka kortilla 04.00-01.30 välisellä ajalla. Lipun saa lähetettyä verkkokaupan kautta kätevästi kännykkään tai tulostaa.
Asemilta voi ostaa kaukoliikenteen lippuja, venäjän liikenteen lippuja. Lipun voi maksaa käteisellä taikka kortilla, aseman aukiolon aikana, aukiolo ajat vaihtelevat asemittain.
Lippu automaatteja on asemilla ja niistä voi ostaa kaukoliikenteen lippuja, taajamajuna liput sekä sarja- ja kausiliput. Lipun voi ostaa kortilla 04.00-01.30 välisenä aikana.
VR asiakaspalvelusta voi ostaa kaukoliikenteen lippuja, maksuvälineenä käy credit- / debit korttit ja puhelun hinta on 1,99€ , asiakaspalvelu on käytössä 07.00-22.00 välisenä aikana.
R-kioskilta saa ostettua kaukoliikenteen lippuja ja VR asiakaspalvelusta varattuja lippuja varausnumeroa vastaan. Lipun voi maksaa kaikilla R-kioskin hyväksymillä maksutavoilla, aukioloajat näkee R-kioskin netti sivuilta.
Matkatoimistoista ja muilta jälleen myyjiltä saa ostettua kaukoliikenteen lippuja, lipun voi maksaa näiden hyväksymillä maksytavoilla, heidän aukiolo aikoina.
Useat matkahuollot myy kaukoliikenteen lippuja ja lipun voi maksaa käteisellä tai debit / credit korteilla, aseman ollessa auki.
Junien konduktöörit myyvät junissa kerta lippuja ilman paikkatietoja, lipun voi maksaa kortilla tai joissakin käteisellä.
Kiskobussien juna-automaateista voi ostaa aikuisen, opiskelijan, eläkeläisen ja juniorin perusliput ekoluokkaan, lipun voi maksaa kortilla.
Suomen ja Venäjän välinen junaliikenne:
Junalipun voi ostaa asemien lipunmyynnistä, verkkokaupasta, VR asiakaspalvelusta ja useista matkatoimistoista. Junalipun voi ostaa enintään 60 päivää aikaisemmin matkaa. Varattu junalippu pitää maksaa vuorokauden aikana, mutta jos sen ostaa vuorokauden sisällä kun juna lähtee se maksetaan lippua ostettaessa. Oston yhteydessä pitää ilmoittaa kaikkien matkustajien passitiedot. Lapset saavat alennusta lipuista ja hänellä pitää olla oma henkilökohtainen passi. Passi- ja tullitarkastus tehdään junan kulkiessa. Junia menee Suomesta Pietariin ja Moskovaan useita päivän aikana.
InterRail, junaliput Eurooppaan ja VR:
InterRail kortteja on kahdenlaisia, kaikissa interail maissa käyvä kortti Interrail Global Pass, sekä maa kohtainen Interrail One Country Pass, ne ovat tarkoitettu nuorille ja aikusille. Junioreille on tarjolla Global Pass.
Junalipun eurooppaan voi ostaa suomesta. Lippuja voi ostaa Helsingin kansainvälisestä lipunmyynnistä sekä puhelimitse VR asiakaspalvelusta. Matka sujuu helposti, kun on varannut lipun etukäteen. Myyntivalikoimaan kuuluu myös nopeat junayhteydet Thalys- ja Ranskan TGV-junat ja Eurostar-tunnelijunat.
VR tarkoittaa valtionrautateitä, se on suuri logistiikkakonserni, mikä harjoittaa henkilö- ja tavaraliikennettä suomen rautateillä sekä maanteillä. VR konsernissa on 28 yhtiötä ja 8 osakkuusyritystä. VR Group koostuu matkustajaliikenteestä huolehtivasta VR;stä, logistiikkaa harjoittava VR Transpointista sekä infra rakentamiseen erikoistuneesta VR Trackista. VR-yhtymän pääkonttori sijaitsee Helsingissä.
VR ja yhteistyökumppanit
VR tekee yhteistyötä monien eri yrityksien kanssa mm. Sokos Hotellien, Runokuun, Haapamäen Museoveturiyhdistyksen kanssa.
Liikematkustajat junassa.
Liikematkustajille suositellaan Extra luokassa matkustamista, siellä pystyy paremmin työskentelemään vaikka koneella. Junassa on myös hyvät mahdollisuudet varata kokoustila ja pitkillä liikematkoilla ravintolavaunusta löytyy kevyttä ja ruokaisampaa tarjottavaa. Pendolino junilla on kohderyhmänä liikematkustajat ja junalla pääsee nopeasti ja vaivattomasti määränpäähän. Ensimmäisen luokan lipun hintaan kuuluu paikalle tarjoiltava kylmä ateria, joka sisältää monipuolisen leipäkorin, mehu sekä jälkiruoka.
VR ja asiakaspalvelu
Asiakaspalvelusta voi peruuttaa verkosta ostetun junalipun, hakea myöhästymiskorvausta, hakea hyvitystä jos junalipun osto on epäonnistunut. VR asiakaspalvelu palvelee puhelimitse päivittäin 07:00 - 22:00, sieltä voi kysyä apua tai varata myös junalipun.
Suomen bussiliikenne
Bussiliikenteen historia:
Hevosvetoinen kaupunkilinjavaunu oli ensimmäinen niin sanottu bussi, mutta se oli vain pari vuotta käytössä Pariisissa vuonna 1662. Vuonna 1812 Ranskassa tuli käyttöön linjavaunu ja myöhemmin se levisi Pariisiin, Lontooseen ja New Yorkiin. Suomen ensimmäinen linjaliikenteen yritys tuli vuonna 1827 Helsingin ja Turun välille joka keljetti postia ja tavaroita. Myöhemmin tuli henkilölinjaliikenne Pietarista Helsinkiin ja siitä Turkuun.
Reittiliikenne:
Jokaisella alueella on eri reittiliikenne eli tietyt bussit menee tietyllä alueella. Reittiliikenteeseen kuuluu pikavuorot ja vakiovuorot. Paikkakunta kohtaiset vuorot näkee sen seudun bussi liikenteen sivuilta.
Vakiovuoro:
Ajaa maaseudulla ja kaupunkien välillä, se pysähtyy pienissäkin kylissä. Matkan pituus vaihtelee 10km ja 200km välillä vuorosta riippuen. Vakiovuoroa käyttää eniten koululaiset ja työmatkalaiset. Sillä kuljetetaan myös rahtia.
Pikavuoro:
Pikavuorot kulkee isojen kaupunkien välillä ja pysähtyvät ainoastaan niille tarkoitetuilla pysäkeillä. Busseissa on vessat ja niissä kulkee myös rahti. Erikoispikavuorojakin menee välillä ja ne eivät välttämättä pysähdy ollenkaan välipysäkeillä.
Tilausliikenne:
Tilaus dösät pitää varata etukäteen soittamalla kyseiseen bussi yhtiöön, jossa voi kertoa matkasta, sekä ryhmän koosta, käytössä on yleensä 16-50 paikkaisia busseja. Tilausajolla pääsee kaikista helpoiten paikasta paikkaan ryhmässä ja sen voi varata niin pitkäksi aikaa kuin tarve vaatii.
Matkahuolto:
Matkahuollon palvelupisteitä on melkein joka kaupungissa. Matkahuollon palveluihin kuuluu lipunmyynti, matkakortin osto sekä lataus, paketin nouto sekä lähettäminen. Nettisivuilta löytyy bussi aikatauluja ja niitä voi myös varata sitä kautta.
Suomen bussiliikenteeseen suuntautuneet matkanjärjestäjät:
Bussimatkatoimisto järjestää bussi matkoja todella laajasti, mutta myös kaikki eri bussi yritykset.
ExpressBus:
ExpressBus järjestelmään kuuluu 10 eri yritystä. Reittiverkosto on laaja ja niitä menee tasaisin väliajoin. Tämä bussi tarjoaa nopean, mukavan ja edullisen matkustusmuodon, niitä kulkee kaikkiin keskeisiin paikkoihin.
Bussien merkitys liikenneverkossa:
Bussit täydentävät junaliikennettä, koska pääsevät paikkoihin joihin ei ole rakennettu rautatieverkostoa. Bussit tekevät yhteistyötä junaliikenteen kanssa ja sen takia onkin rakennettu matkakeskuksia. Bussilla matkustaminen myös säästää luontoa.
Kestävä kehitys bussiliikenteessä:
Bussien liikkuessa pyritään ettei päästöjä tulisi niin paljoa. Säästeliämpään ajo tapaan on pyritty ja joka vuosi onkin kilpailu että mikä bussi ajaa vähimmällä kulutuksella. Ihmistenkin on silloin kivempi matkustaa busseilla eikä pelätä äkkijarrutuksia.
Nobina:
Nobina on pohjoismaiden suurin joukkoliikenneoperaattori. Suomessa se toimii pääkaupunkiseudulla ja sillä on noin 400 linja-autoa ja yli 1000 työntekijää. Matkustajien kuljetus alkoi vuonna 1926. Nykyään saman katon alla toimii myös Paikallislinjat ja Espoon auto. Nobina toimii myös Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.
Hämeenlinnan paikallislinja-auto liikenne:
Hämeenlinnassa menee 20 paikallis bussia, ne menevät laajasti ympäri hämeenlinnaa ja koko päivän todella säännöllisesti.
Suomen lentoliikenne
Suomen lentoliikenteen historia:
Kaupallinen reittiliikenne alkoi ilmalaivoilla 1909. Lentokoneita alettiin käyttää 1914. Ensimmäinen säännöllinen reittiliikenne aloitettiin lentokoneella 1914, kun kone lensi Floridan St. Peterburgista Tampan kaupunkiin. Lentokoneiden kehitys alkoi kunnolla vasta ensimmäisen maailmansodan aikaan.
Siviili-ilmailu:
Siviili-ilmailu ei palvele sotilaallisia toimintoja. Siviili-ilmailulla tarkoitetaan kaikkea lentämistä koneesta riippuen (myös helikopterit) millä ei harjoiteta sotilaallisia toimintoja. Harraste lentäjiä kutsutaan siviili-ilmailijoksi, he ovat suorittaneet trafin hyväksymän kokeen ja osaavat lentää koneella turvallisesti ja sääntöjä noudattaen.
Sotilasilmailu
Ilmavoimat harjoittaa sotilasilmailua siihen tarkoitukseen tehdyillä koneilla. Sotilasilmailun koneet eroavat siviilistä niiden sota kaluston ja teknisten toimintojen avulla. Näitä koneita voi vain siihen koulutetut ilmavoimilla työskentelevät ihmiset lentää, eikä niiden lähelle pääse ulkopuolisista kuin asentajat.
Liikenneilmailu
Liikenne ilmailu on kaupallista lentoliikennettä. Liikenne ilmailussa kuljetetaan matkustajia, rahtia, postia. Liikenneilmailu ei sisällä mm. yleis-, koulutus- tai sotilaslentoja.
Reittiliikenne
Reittiliikenne sai alkunsa, kun kuljetettiin säännöllisesti lentorahtia ja -postia. Toisen maaimansodan
jälkeen alettiin myös kuljettamaan ihmisiä reittiliikenteessä. Reittiliikenteeseen kuuluu monia lentoyhtiöitä mm. Delta Air Lines, Southwest Airlines, Ryanair
Tilausliikenne
Tilausliikenteessä matkustaja lentää tilauslennolla. Lento on räätälöity asiakkaalle tai asiakasryhmälle sopivaksi. Tilauslentoja käytetään mm. yrityksille ja järjestöille, chartes- ja lomalennot matkanjärjestäjille, ambulanssi- ja evakuointilennot, sotilashenkilökunnan kuljetus,
humanitaariset avustustehtävät, rahtilennot kaikkialle maailmaan.
Sukkulaliikenne
Sukkula liikenne on joka päiväinen työmatkaliikenne.
Taksiliikenne
Todella hyvä alku, mutta kesken. Jatka mahdollisimman nopeasti.
VastaaPoista